En la sessió que la Federació de Municipis de Catalunya està celebrant aquest matí corresponent al mes de febrer, a més d’aquesta anàlisi del Reial Decret Llei 20/2020, de 29 de maig, també parlem de la contractació pública responsable, de l’Impost de la plusvàlua i de les àrees de promoció econòmica urbana






11/02/2022

Marcos Vaquer Caballería, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat Carlos III, ha estat el primer ponent de la sessió que té lloc avui del Seminari de Dret Local organitzat per la Federació de Municipis de Catalunya. Ens parla dels aspectes constitucionals i jurídico-administratius de l’ingrés mínim vital (IMV): procediments, governança compartida i reorganització de la protecció social, amb l’evidència que la posada en marxa de l’IMV ha representant, sense cap dubte, un pas endavant important en la construcció de l’Estat social però també, afirma, ni és l’últim pas ni tampoc pot donar-se per acabat.

Per parlar de la contractació pública responsable, comptem amb Vicenç Aguado Cudolà, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona. En la seva intervenció ens explica el dret de la Unió Europea com a impulsora de la contractació pública responsable i ens introdueix en les clàusules responsables: el seu concepte i funcionalitat, la tipologia, els pressupòsits, els límits, la seva invalidesa i la incidència que tenen en l’economia del contracte.

Seguidament, es constitueixen els dos grups de treball: el grup 1, sobre personal, règim jurídic, hisenda i serveis; i el grup 2, sobre ordenació del territori, urbanisme i habitatge, medi ambient, serveis i béns públics.

Al grup 1, Josep Mª Guasch Muñoz, director de Serveis de Gestió Tributaria de l'Organisme Autònom de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona, analitza la Sentència del Tribunal Constitucional, de 26 d'octubre de 2021, en relació amb l'Impost del valor dels terrenys de naturalesa urbana i del Reial Decret Llei 26/2021, de 8 de novembre, pel qual s'adapta el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals a la recent jurisprudència del Tribunal Constitucional sobre l'Impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana (plusvàlua). Concretament, explica quins han estat els antecedents, en què es basa la sentència, quins efectes té la declaració d’inconstitucionalitat i la nul·litat, com s’ha d’adequar la normativa a les STC, quins són els efectes negatius en relació als ingressos dels ajuntaments i quina és la situació actual, entre d’altres qüestions.

Finalment, al grup 2, per parlar de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) comptem amb Irene Araguàs Galcerà, professora de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona i María Luisa Esteve Pardo, professora de Dret Financer i Tributari de la Universitat de Girona. Araguàs ens explica els business improvement districts (BID) com a model de referència per a la gestió de les grans àrees comercials, quina és la regulació catalana de les APEU i els seus integrants, quines les seves funcions i com és el procediment de creació, la seva organització, el seu funcionament i la seva vigència, i què són els polígons d’activitat econòmica. Per la seva banda, Esteve ens introdueix els BID com a instruments efectius per a la reactivació de l’activitat econòmica urbana i quines són les modificacions legislatives necessàries per poder implantar-los en l’àmbit local; i conclou que és vital que els governs locals puguin adoptar decisions pròpies sobre els BID, ja que en definitiva són els qui han de decidir les polítiques sobre desenvolupament econòmic i social urbà del seu territori.