Així ho ha afirmat la presidenta de l’FMC i alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, en la segona jornada telemàtica de municipis, que amb el títol ‘L’aplicació de mesures efectives per combatre la segregació escolar a escala municipal’ ha organitzat avui el Síndic de Greuges i el Departament d’Educació, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis

“Els ens locals hem de continuar tenint un paper actiu per poder fer front a aquesta problemàtica i ens hem de dotar dels recursos necessaris, per part de l’administració competent, perquè la nostra lluita contra la segregació no decaigui”, ha afegit






03/03/2022

Ara fa tres anys va ser aprovat el Pacte Contra la Segregació Escolar a Catalunya, promogut pel Departament d’Educació i el Síndic de Greuges i que va comptar amb el suport de la majoria d’administracions locals de municipis de més de 10.000 habitants i d’agents de la comunitat educativa. L’acord partia de la convicció compartida que a Catalunya hi ha la necessitat de combatre la segregació escolar perquè suposa una vulneració del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats, i també que cal fer-ho amb la corresponsabilitat i la implicació de tots els agents de la comunitat educativa.

El món local té en el desplegament del Pacte un paper fonamental; i això ja va quedar palès en una jornada celebrada fa poc més d’un any que l’FMC va coorganitzar. En aquell moment, ja vàrem assenyalar diferents nivells d’intervenció, que, hores d’ara, ja s’han desenvolupat en major o menor mesura. Pel que fa a l’aprovació del nou decret d’admissió, que al curs passat es va començar a desplegar i que aquest proper curs continuarà, des de l’FMC creiem que garanteix la detecció d’alumnes vulnerables i que es podran escolaritzar en centres diversos, a més de protegir els centres complexos i segregats i configurar recursos financers i organitzatius arreu del territori per fer-ho possible. Malgrat això, creiem que el govern hauria d’actuar amb més contundència.

El Pacte també intervenia en la programació de l’oferta i la gestió del procés d’admissió. En aquest sentit, les taules mixtes, les comissions de garanties d’admissió i les oficines municipals d’escolarització, totes elles amb participació del món local, tenen un paper clau en la lluita contra la segregació. Reconeixem també que s’ha treballat en el reconeixement de les Oficines Municipals d’Escolarització i s’han signat acords per dotar-les de recursos. S’ha avançat també en la creació de les Taules Locals de Planificació Educativa, que tenen per objectiu ajudar a reduir la segregació escolar. En els sistemes d’informació municipal, s’ha continuat intentant oferir una imatge cohesionada. Finalment, des del món local també s’han aprovat alguns pactes locals contra la segregació escolar per combatre aquest fenomen. Un altre àmbit d’intervenció on el món local fa temps que hi actua és en l’educació 0-3. En aquest sentit, el Pacte ens pot ajudar a que totes les famílies tinguin les mateixes oportunitats per poder accedir a una etapa educativa essencial per al desenvolupament de les persones i ens ajudi a promoure la igualtat d’oportunitats en l’accés.

Segons paraules d’Olga Arnau: "Durant aquest temps hem anat avançant, amb la complicitat de tota la comunitat educativa, de totes les administracions, però encara ens queda molt camí per recórrer. Els ajuntaments, com a administració més propera al ciutadà, continuem demanant al Departament d’Educació una major corresponsabilitat i protagonisme del món local en la planificació i les polítiques educatives, tant per aquesta lluita contra la segregació escolar com per un millor educació dels nostres infants, adolescents i joves”.