Aquest acord s’ha negociat pensant en aquells ens locals que no disposen de representació legal dels seus empleats públics, però també pot servir per a tots aquells altres que vulguin prendre’l com a referència en els processos d’estabilització que han de dur a terme

L'acord va ser signat el passat 24 d'octubre entre la Federació de Municipis de Catalunya, l'ACM, CCOO i UGT






26/10/2022

La Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, té com un dels seus objectius fonamentals situar la taxa de temporalitat estructural per sota del 8 per cent en el conjunt de les administracions públiques espanyoles.

Entre les mesures que contempla la norma hi ha la previsió d’un procés d'estabilització de l'ocupació temporal en les administracions públiques, de les quals les locals no són una excepció. Els agents socials tenen dret a negociar determinats aspectes del desenvolupament d’aquests processos de selecció i accés a la funció pública. Però malauradament no tots els ens locals catalans disposen d’una representació legal dels seus empleats públics, i aquest fet dificulta poder arribar a acords d’abast general, que garanteixin que els processos d'estabilització fixats per la Llei 20/2021 siguin equitatius i ajustats a la llei.

A Catalunya, hi ha molts ens locals, especialment els de més de petita dimensió, que no disposen dels recursos ni del temps necessari per articular amb èxit aquests processos d’estabilització, en el temps i forma requerits. Aquesta circumstància, i el fet que a nivell català ja existeix un espai supramunicipal de trobada estable entre els agents socials i les entitats municipalistes que ha permès millorar les condicions de vida i treball dels molts empleats locals catalans (Acord de condicions per als empleats públics dels ens locals de menys de 20.000 habitants o "Acord de Solsona”), ha permès que s’hagi pogut acordar també un instrument negociat sobre els processos d’estabilització previstos a la Llei 20/2021.

L’acord no vol substituir en cap cas la valuosa tasca d’assessorament i acompanyament de les diputacions provisionals respecte dels seus serveis de selecció als ens locals, sinó que constitueix una fase més d’aquests mateixos processos i permet aportar també l'opinió dels empleats públics per mitjà dels agents socials que els representen.

En definitiva, l’Acord s’aplicarà a aquells ens locals que no disposin de representació legal dels seus empleats públics, i que voluntàriament decideixin adherir-s'hi. També podrà ser adoptat per aquells altres ens del sector públic local que així ho decideixin de forma voluntària en els termes establerts per la normativa sobre la negociació col·lectiva. En tot cas, cal tenir present que l’acord s’aplica íntegrament, "en bloc”, perquè no pot ser dividit i no caldrà realitzar cap negociació posterior. L’Acord té una vigència des de la seva signatura, el 24 d’octubre de 2022 i fins que no es resolguin tots els processos d’estabilització de la Llei 20/2021.

Pel que fa al seu contingut, el pacte explica els requisits dels processos selectius, com s’ha de desenvolupar el sistema de concurs-oposició que preveu l’art. 2 de la Llei 20/2021 i com es valoren els mèrits professionals, acadèmics i altres que puguin demanar-se. L’acord també aborda el concurs de mèrits de la disposició addicional sisena i vuitena de la Llei 20/2021, pel que fa a la valoració dels mèrits i altres aspectes. Les mesures d’agilització dels processos d’estabilització també són tractades per l’acord, a més de la creació i gestió de les borses de treball que se'n deriven.

L’FMC considera que la negociació d’aquest acord, i en el seu dia l’Acord de Solsona, ambdós fruit del consens amb els agents socials més representatius en el sector públic local, és el camí a seguir per la millora de les condicions de vida i treball dels empleats públics locals, però també dels ciutadans i ciutadanes, perquè, en definitiva, són els destinataris de les polítiques que dia a dia els empleats públics gestionen. I per poder gestionar eficaçment cal que les administracions públiques locals disposin, sempre i en tot cas, de bons professionals, que són els qui, segons la Llei 20/2021, s’han d’estabilitzar i incorporar definitivament a les entitats locals.

Adjuntem a continuació el text de l'acord signat i el model d'adhesió.