ODS número 4: Educació de qualitat i ODS número 10: Reducció de les desigualtats

La segregació escolar és un dels principals problemes socials i educatius que afronta el sistema educatiu català i que té conseqüències a diversos nivells

Aconseguir una escolarització equilibrada és un repte complex que requereix actuacions coordinades en molts àmbits diferents i el programa Magnet s'ha demostrat com un instrument molt efectiu per mobilitzar i coordinar l'esforç de tots els actors en favor d’una major equitat educativa






25/06/2025

Per tal d’afavorir la transformació dels centres participants Magnet ofereix durant quatre anys un procés d'assessorament per afavorir el canvi metodològic i la creació d’una aliança amb una institució partner, una institució d’excel·lència d’un àmbit o camp de coneixement concret que destaqui pel seu compromís social i educatiu. L'objectiu d'aquesta aliança és vertebrar la transformació del projecte educatiu i fer que aquest esdevingui atractiu per a les famílies del territori de referència.

Després de 10 anys d'aplicació les evidències demostren de manera molt clara que el programa genera processos de millora en tot allò que té a veure amb la dimensió interna -canvis pedagògics, curriculars, organitzatius, formatius, etc.-. En canvi no permeten concloure que l’acció del programa assoleixi amb el mateix grau d'èxit pel què fa a l’objectiu d’incrementar i diversificar la demanda, és a dir, de revertir el procés de segregació escolar. En aquest sentit, però, és important tenir present que les escoles participants van iniciar la seva participació en el programa en un context en el qual no existia l’actual decret d’admissions.

Les dades posen de manifest, doncs, que per tal d’avançar envers l'objectiu de revertir la segregació escolar cal que en paral·lel als processos de transformació pedagògica i a l’establiment d’una aliança amb una institució amb qui construir un projecte atractiu, es produeixin:

- Processos de transformació organitzativa: lideratges distribuïts i compartits.

- La creació i consolidació d’una estratègia de comunicació: amb l’objectiu de mitigar l’estigma i els prejudicis

- L’aposta decidida, valenta i compromesa de l’Administració local en el desenvolupament de mesures per a la lluita contra la segregació: garantint la distribució equilibrada de l’alumnat amb necessitats educatives especials, minimitzant la matrícula viva als centres educatius més vulnerables, evitant la creació de grups «bolet» a demanda en aquells territoris on ja existeix oferta no coberta, creant espais de col·laboració entre agents territorials o facilitant mecanismes per a la participació de les entitats extraeducatives). Si no es compleix la totalitat d’aquestes condicions es redueixen de manera significativa les possibilitats que la millora de l’experiència i la vivència escolar es tradueixi en processos de dessegregació i de diversificació de la composició social dels centres.