ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11; Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 213: Acció climàtica

El període de restriccions per lluitar contra la pandèmia de la Covid-19 va demostrar fins a quin punt les bicicletes o la mobilitat a peu, a més de mitjans de desplaçament barats i eficients, poden convertir-se en un potent instrument de transformació de les ciutats

Transformació cap a un model urbà més sostenible, més segur i menys congestionat, però també cap un model urbà que ofereix més possibilitats d'interacció social, més equitat del dret a la mobilitat, més dinamisme econòmic, menors costos de manteniment de l'espai públic i un entorn més saludable






15/10/2025

Avançar en aquesta metamorfosi de l'ecosistema urbà requereix, a banda d'inversions en infraestructures de mobilitat activa (carrils bici, voreres més amples i amb ombra, carrers de vianants, serveis de bicing, etc.):

- Un canvi de mentalitat de tots els tècnics municipals implicats en el disseny de la ciutat.

- L'adequació de la regulació i dels plans urbanístics.

- La implementació de mesures que potenciïn la complementarietat entre els mitjans de mobilitat activa i els transports públics (facilitant la intermodalitat, ubicant les parades de bicing prop de les estacions, adoptant un enfocament integral en la planificació urbana o oferint sistemes tarifaris integrats).

L'aposta per la pacificació de la mobilitat de les ciutats no és només una qüestió de lluita contra el canvi climàtic; és una oportunitat d'humanització, de dinamització econòmica i de millora de la qualitat de vida de les ciutats, que els governs locals no poden desaprofitar.