Decret 166/2025, de 29 de juliol, publicat al DOGC núm. 9467, de 31/07/2025

31/07/2025

- Objecte

El Govern de Catalunya ha impulsat una estratègia de renovació i millora dels serveis públics, amb l'objectiu de reformar la gestió pública i situar la ciutadania al centre de la presa de decisions. Aquesta iniciativa té com a finalitat avançar cap a una administració pública més eficaç i eficient i adaptada als reptes actuals i a les demandes socials i econòmiques del país.

En aquest sentit, l'Acord GOV/217/2024, de 8 d'octubre, promou l'elaboració d'una estratègia de transformació i millora dels serveis públics en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Aquest Acord preveu la creació de la Comissió d'Experts per a la Definició de l'Estratègia de Transformació de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i la Millora dels Serveis Públics (CETRA), concebuda com un òrgan d'estudi i assessorament en dotze àmbits prioritaris d'actuació, i també l'aprovació d'un pla de xoc amb mesures d'aplicació urgent per assolir els objectius establerts.

Aquesta iniciativa s'emmarca dins d'aquesta estratègia institucional i es vincula específicament a la mesura 4.3.3 del pla de xoc de l'Acord del Govern esmentat, relativa a la simplificació de l'organització administrativa reduint els actuals òrgans col·legiats de l'Administració de la Generalitat, per tal d'optimitzar la presa de decisions.

L'annex de l'Acord GOV/217/2024 concreta aquesta mesura amb l'objectiu de reduir en un 15 % els òrgans col·legiats existents a l'Administració de la Generalitat, mitjançant l'aprovació per l'òrgan competent de la supressió dels òrgans col·legiats afectats. Aquesta mesura està dirigida als òrgans col·legiats integrats als departaments de l'Administració de la Generalitat, i se n'exclouen els òrgans integrats en les entitats del sector públic, i també els òrgans vinculats al Govern, els que deriven de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, els departamentals que són bàsics i estructurals i els que existeixen a causa de la normativa bàsica aplicable.

En compliment d'aquest precepte, s'ha constatat la necessitat de suprimir els òrgans col·legiats integrats en els diferents departaments de l'Administració de la Generalitat de Catalunya que han esdevingut innecessaris, o bé que ja han assolit les finalitats que els van ser atribuïdes, o bé perquè altres òrgans col·legiats ja existents o les mateixes estructures departamentals poden assumir les seves finalitats o funcions.

Aquesta supressió s'ordenarà mitjançant diferents actuacions. En una primera fase, s'inclouen en aquest Decret els òrgans creats mitjançant un acte administratiu (com ara un acord del Govern o una resolució) o bé per una norma de caràcter reglamentari amb efectes exclusivament interns dins de l'Administració de la Generalitat o del seu sector públic institucional. Es tracta, en conseqüència, d'òrgans que únicament afecten l'àmbit de l'organització administrativa interna i que poden suprimir-se mitjançant aquesta disposició.

Més endavant, es preveu donar continuïtat al procés amb l'anàlisi i la supressió d'altres òrgans col·legiats, tant d'aquesta mateixa naturalesa com els que, per les característiques de creació o composició, requereixen una tramitació diferent a la d'aquest Decret o l'aprovació d'altres disposicions normatives, siguin de caràcter general o sectorial.