- Llei 9/2025, de 13 de novembre, de modificació de la Llei 26/2010, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya

14/11/2025

1. Objecte

Modificació de la Llei 26/2010, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, amb l'objectiu d'actualitzar i millorar el règim jurídic i els procediments administratius, adaptant-los a les necessitats actuals i a les noves tecnologies i metodologies de gestió pública, abastant totes les administracions autonòmiques i locals.

2. Fonaments jurídics i justificació

La reforma respon a la necessitat d'adequar la normativa administrativa mitjançant mesures que fomenten la simplificació administrativa, la transparència, la seguretat jurídica, i l'especialització dels procediments.

3. Contingut

Article 1 modifica l'article 21 per a incorporar-hi la prohibició expressa d'imposar l'obligació de demanar cita prèvia per a accedir als serveis presencials de l'Administració, tot establint que aquesta mesura només es pot utilitzar per a millorar l'atenció a les persones.

Article 2 modifica l'article 22 per ampliar el dret a una bona administració, incloent la claredat i comprensibilitat del llenguatge administratiu, la prestació proactiva i personalitzada dels serveis, i la facilitat per gestionar tràmits de forma unificada davant diverses administracions.

S'afegeix l'article 22 bis, que introdueix el principi de confiança i el dret per les persones a rectificar errors davant ladministració, regulant responsabilitats i evitant sancions per errors no fraudulents, reforçant el principi de bona fe.

També l'article 22 ter reconeix el dret a no ser perjudicat per errors administratius en prestacions destinades a assegurar necessitats bàsiques, protector especialment dels més vulnerables i establint condicions per al reintegrament flexible i just.

Article 5 reformula l'article 31 reforçant els principis generals de lactuació administrativa, destacant la bona fe, proximitat, transparència, participació ciutadana, equitat territorial, i introduint expressament la proactivitat i personalització dels serveis.

Article 6 introdueix larticle 40 bis, que regula la prestació de serveis proactius i personalitzats a través de canals electrònics, amb un enfocament en el consentiment explícit de la ciutadania i l’ús responsable de les dades, millorant l'accessibilitat i adaptació als ciutadans.

Les disposicions addicionals estableixen indicadors de rendició de comptes de l'atenció ciutadana per al Govern, i les disposicions finals regulen l'entrada en vigor i l'habilitació pressupostària.

Aquestes modificacions suposen un avanç en l’administració catalana cap a una actuació més transparent, àgil, accessible, personalitzada i amb garanties reforçades per a la protecció dels drets de la ciutadania. A més, tenen un impacte directe en la millora de la gestió pública i l’accessibilitat als serveis, també en els ens locals, que haurien d’adaptar els seus processos segons aquests nous estàndards.

4. Entrada en vigor

Aquesta llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.