El ministre de Política Territorial i Funció Pública, Miquel Iceta, ha subscrit amb els sindicats CC.OO, UGT i CSIF l'Acord sobre el Pla de xoc per reduir la temporalitat en les administracions públiques, que ha aprovat el Consell de Ministres a través d'un Reial decret llei (adjuntem informació jurídica)

07/07/2021

L’acord té dos objectius:

- Impulsar un nou acord d'estabilització de l'ocupació temporal, amb l’objectiu de reduir la taxa d’ocupació temporal de les AAPP fins al 8%.
- Modificar el Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), per reforçar el caràcter temporal de la figura del personal funcionari interí i del personal laboral; s’afegiran mesures dissuasives pels casos de mal ús de la figura de l’interí; i, es reforçarà el seu règim jurídic per tal que no sigui discriminat envers els funcionaris de carrera.

    La reforma parteix de quatre pilars:

    a) Aposta pel servei públic, dotant a l'administració del marc jurídic necessari per a prestar amb garantia i eficàcia els serveis públics;

    b) Professionalitza el model d'ocupació pública, ubicant al centre al personal funcionari de carrera, i delimitant els supòsits de nomenament de personal temporal;

    c) Manté la figura de personal funcionari interí, però clarifica el seu règim jurídic per garantir l'adequada utilització d'aquesta modalitat de personal;

    d) Vetlla per l'exigència de responsabilitat de l'administració davant una inadequada utilització de la figura de personal funcionari interí, contribuint d'altra banda, a impulsar i enfortir una adequada planificació de recursos humans.

    La reforma tindrà un caràcter bàsic i serà aplicable a totes les administracions públiques, inclosa la local. Amb aquesta reforma encara quedarà pendent el compromís d'escometre la resta de desenvolupaments o millores del TREBEP, i les parts acorden abordar un nou procés d'estabilització, en termes similars als previstos en els Acords de 2017 i 2018.

    Les parts acorden tres blocs de temes relacionats amb els processos d'estabilització de l’ocupació pública, reforma del TREBEP, i amb el diàleg social.

    1. Procés d'estabilització en l'ocupació pública 2021

    • Amb l'objectiu de reduir la temporalitat per sota del 8% de les places de caràcter estructural en totes les administracions, s'articularà un nou procés d'estabilització d'ocupació temporal.
    • Afectarà a totes les places de caràcter estructural, dotades pressupostàriament, ocupades de manera temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors a 31-12-2020 i que no s'hagin vist incloses en els processos d'estabilització anteriors (2017 i 2018).
    • Es desenvoluparan amb les condicions i característiques previstes per aquests -pel que fa al temps d'ocupació i sectors- estiguin o no dins de les relacions de llocs de treball, plantilles o una altra forma d'organització de recursos humans, que estiguin contemplades en les diferents administracions públiques.
    • Aquest procés suposarà l'autorització d'una taxa addicional per a l'estabilització del personal temporal.
    • Tots els processos d'estabilització hauran d'estar resolts abans del 31-12-2024 com a data límit improrrogable.
    • En tot cas es respectaran els principis d'igualtat, mèrit, capacitat, publicitat i lliure concurrència, igual que en els ja iniciats.
    • Els processos es desenvoluparan a través de concurs oposició, amb una valoració de la fase de concurs d'un 40%, en la qual es tindrà en compte majoritàriament l'experiència en el cos, escala, categoria o equivalent de què es tracti.
    • Els mecanismes de mobilitat o de promoció interna previs de cobertura de places seran compatibles amb els processos d'estabilització, en el cas que en la normativa específica sectorial o de cada administració així s'hagués previst.
    • Les convocatòries d'estabilització que es publiquin podran preveure per a aquelles persones que no superin el procés selectiu, la seva inclusió en bosses d'interins específiques o la seva integració en bosses ja existents. En aquestes bosses s'integraran aquells candidats que, havent participat en el procés selectiu corresponent, i no havent-ho superat sí que hagin obtingut la puntuació que la convocatòria consideri suficient.
    • Les administracions públiques ha d'assegurar el compliment del termini establert per a l'execució dels processos d'estabilització mitjançant l'adopció de mesures apropiades per a un desenvolupament àgil dels processos selectius, com ara la reducció de terminis, la digitalització de processos o l'acumulació de proves en un mateix exercici, entre altres.
    • La no superació del procés selectiu per la persona que ocupi el lloc o la plaça objecte d'estabilització donarà lloc a la compensació econòmica:
      • per al personal funcionari interí afectat de vint dies de les seves retribucions fixes per any de servei, prorratejant-se per mesos els períodes inferiors a un any, fins a un màxim de dotze mensualitats. El dret a aquesta compensació naixerà a partir de la data del cessament efectiu. La no participació en el procés selectiu no generarà cap compensació.
      • En el cas del personal laboral temporal la compensació consistirà en la diferència entre el màxim de vint dies i la indemnització que li correspongués percebre per l'extinció del seu contracte, prorratejant-se per mesos els períodes inferiors a un any, fins a un màxim de dotze mensualitats.
    • A l'Administració Local es procedirà a introduir les disposicions normatives necessàries per a garantir l'execució dels processos d'estabilització d'ocupació temporal. Així, únicament als efectes d'aquests processos, no seran aplicables els arts. 8 i 9 (característiques dels exercicis dels processos selectius) del Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s'estableixen les regles bàsiques i els programes mínims al fet que ha d'ajustar-se el procediment de selecció dels funcionaris d'Administració Local.

    En tots els processos selectius s’hauran d'articular mesures per a afavorir que determinades entitats locals, especialment en aquells casos en què la capacitat de gestió sigui més limitada, encomanin la gestió material de la selecció del seu personal funcionari de carrera o laboral fix a les diputacions provincials o ens supramunicipals.

    2. Reforma de la normativa bàsica en matèria d'ocupació pública.

    • L’acord recull, la reforma de l’art. 10 del TRLEBEP, relatiu als funcionaris interins, que especificarà la causa i termini del nomenament d’aquest personal, només per quatre modalitats:

    a. Per vacant, quan no sigui possible fer-ho per personal funcionari de carrera, i amb una durada màxima de tres anys des del nomenament.

    b. Per substitució transitòria de titulars pel temps estrictament necessari.

    c. Per a l'execució de programes de caràcter temporal, que no superaran els tres anys de duració, ampliables per dotze mesos més, en funció del que puguin preveure les Lleis de Funció Pública que desenvolupin el TREBEP.

    d. Per excés o acumulació de tasques, amb un termini màxim de nou mesos dins d'un període de divuit mesos. Fins ara sis mesos en un període de dotze mesos.

    • El personal funcionari interí per vacant podrà romandre en la seva plaça, sempre que s'hagi publicat la corresponent convocatòria dins del termini dels tres anys a comptar des de la data de nomenament del funcionari interí. En aquest supòsit podrà romandre fins a la resolució de la convocatòria i el seu cessament no implicarà compensació econòmica.
    • Per a la selecció de personal funcionari interí s'acudirà a procediments que respectin els principis d'igualtat, mèrit, capacitat, publicitat i celeritat.
    • El nomenament que es derivi d'aquests processos no suposarà, en cap cas el reconeixement de la condició de funcionari de carrera.
    • Quan desaparegui la causa del nomenament o arribat el terme previst en aquest, o per la cobertura per personal funcionari de carrera de la plaça per a la qual va ser nomenat, o per raons organitzatives degudament justificades i motivades, que impliquin la supressió o amortització de la plaça o lloc, l'administració d'ofici donarà per finalitzada la relació de servei del personal funcionari interí, sense que es generi dret a indemnització.
    • Les vacants en les quals es nomeni personal funcionari interí hauran de cobrir-se com més aviat millor per qualsevol dels mecanismes de provisió prevists en la normativa.
    • Una vegada que finalitzi la relació de serveis del personal interí, pel compliment del termini màxim de tres anys, aquesta plaça només podrà cobrir-se per personal funcionari de carrera, excepte en el cas que el procés selectiu hagués quedat desert, i en aquest cas es podrà efectuar un altre nomenament.
    • Al personal funcionari interí li serà aplicable el règim general del personal funcionari de carrera quan sigui adequat al caràcter extraordinari i urgent del seu nomenament o a les circumstàncies que l'hagin motivat, excepte aquells drets inherents a la condició de funcionari de carrera.
    • Les administracions públiques promouran el desenvolupament de criteris d'actuació que permetin assegurar el compliment del que es preveu en el present acord i en la reforma del TRLEBEP. Tot acte, pacte, acord o disposició reglamentària, així com les mesures que s'adoptin en el seu compliment o desenvolupament, el contingut del qual directament o indirectament suposi l'incompliment per part de l'administració dels terminis màxims de permanència com a personal temporal, serà nul de ple dret.
    • Les actuacions irregulars donaran lloc a l'exigència de les responsabilitats que procedeixin.
    • A més, l'incompliment dels terminis màxims de permanència donarà lloc a una compensació econòmica per al personal funcionari interí afectat, que serà equivalent a vint dies -de retribucions fixes- per any de servei, prorratejant-se per mesos els períodes de temps inferiors a un any, fins a un màxim de dotze mensualitats. El dret a aquesta compensació naixerà a partir de la data del cessament efectiu, i estarà referida exclusivament al nomenament del qual porti causa l’incompliment. No hi haurà dret a compensació ni en cas que la finalització de la relació de servei sigui per causes disciplinàries, ni per renúncia voluntària.
    • El personal laboral temporal tindrà dret a percebre una compensació econòmica en els casos d'incompliment dels terminis màxims de permanència com a contractat temporal i sempre que suposi vulneració del que s'estableix en la normativa específica laboral d'aplicació. Aquesta compensació consistirà en la diferència entre el màxim de vint dies i la indemnització que li correspongués percebre per l'extinció del seu contracte, prorratejant-se per mesos els períodes de temps inferiors a un any, fins a un màxim de 12 mensualitats. El dret a aquesta compensació naixerà a partir de la data del cessament efectiu en el treball, i estarà referida exclusivament al contracte del qual porti causa l'incompliment. No hi haurà dret a compensació ni en cas que la finalització de la relació de servei sigui per causes disciplinàries, ni per renúncia voluntària
    • La reforma del TRLEBEP s'aplicarà únicament al sector d'administració general de les administracions públiques, atorgant-se el termini d'un any per a l'adaptació de la legislació específica per al personal docent i estatutari dels serveis de salut. Si transcorregut el termini d'un any no s'adaptés la legislació específica en aquests àmbits, el que es disposa en el TRLEBEP s'aplicaria a aquest personal.
    • Les qüestions relatives a la durada màxima del nomenament del personal funcionari interí o contractació de personal laboral temporal, així com els efectes i conseqüències previstes en aquest Acord, inclosa la compensació econòmica, només seran aplicable als nomenaments i contractacions efectuats amb posterioritat a l'entrada en vigor de la reforma del TRLEBEP.
    • Amb la finalitat de mantenir una adequada prestació de serveis públics, les administracions públiques podran nomenar personal interí en les places vacants per jubilació que es produeixin en l'exercici pressupostari. Aquestes vacants ocupades per personal interí s'inclouran obligatòriament en l'oferta d'ocupació pública de l'exercici en què s'hagi nomenat aquest personal i si això no fos possible, en l'oferta de l'any següent. Tot això, en els termes previstos en la normativa pressupostària.

    3. Compromís amb la negociació i el Diàleg social

    • Les parts es comprometen a fixar un calendari de negociació el setembre de 2021 per a avançar a través del diàleg social en la resta de matèries contemplades en el TREBEP i altres que millorin les condicions de treball del personal al servei de les administracions públiques, especialment les relatives a la promoció interna, la provisió i la mobilitat.

    Amb aquest acord, el problema de la temporalitat a les administracions públiques, ha fet un pas petit endavant i positiu, potser per alguns no sigui suficient encara, però tampoc ha reeixit la consolidació de persones com algunes associacions pretenien, perquè aquesta via sembla que ha quedat definitivament aparcada, i seran les places el criteri a tenir present, i així es reconeix en el mateix acord: "tots els procediments es regiran pels principis d’igualtat, mèrit, capacitat, publicitat, lliure concurrència i celeritat”, com jurídicament ja està establert actualment. Perquè el que es pretén, com reconeix el mateix acord, és regular "a partir d’ara, que l’administració pública no abusi de la contractació temporal”. El que per altre banda significa que el problema actual encara continua existint. Tanmateix a les administracions locals el personal laboral indefinit no fix arran d’aquest acord sí que pot veure millorada la seva situació.