Llei 10/2021, de 9 de juliol, publicada al BOE número 164, de 10 de juliol de 2021

12/07/2021

La llei s'estructura en quatre capítols, vint-i-dos articles, vuit disposicions addicionals, quatre disposicions transitòries i catorze disposicions finals, acompanyant-se d'un annex.

La totalitat dels capítols de la norma, així com les disposicions addicionals primera i segona, les disposicions transitòries primera i tercera, i les disposicions finals primera, apartat un, segona i tercera provenen de l'Acord sobre Treball a Distància.

• En el capítol I, dedicat a les disposicions generals, s'estableix l'àmbit personal d'aplicació, incloent tota forma de treball en la qual concorrin les condicions previstes en l'article 1.1 de l'Estatut dels Treballadors, les definicions de treball a distància, teletreball i treball presencial a l'efecte d'aquesta llei, limitacions, així com els principis d'igualtat de tracte i oportunitats i no discriminació, recollint aspectes concrets per a fer efectiu aquests principis, tenint en compte les especificitats que pot comportar el treball a distància en les condicions de treball.

• El capítol II s'ocupa de l'acord de treball a distància, de les obligacions formals vinculades a aquest, subratllant el seu caràcter voluntari per a totes dues parts, l'adopció expressa d'un acord escrit amb un contingut mínim, ja de manera inicial o ja sobrevinguda, la no afectació a l'estatus laboral de la persona treballadora, l'exercici de la reversibilitat, el caràcter acordat de les modificacions de l'acord i l'ordenació de les prioritats d'accés, així com la remissió a la negociació col·lectiva en el procediment i criteris que han de seguir-se, havent-se d'evitar la perpetuació de rols de gènere i fomentant la corresponsabilitat entre dones i homes.

• En el capítol III es desenvolupa la igualtat de drets, mitjançant l'esment de les especials precaucions a tenir en compte respecte dels drets laborals, quan siguin predicables en relació amb les persones que duen a terme treball a distància, estructurant-se entorn de les següents seccions: drets vinculats a la carrera professional, drets relatius a la dotació i manteniment de mitjans i a l'abonament i compensació de despeses, drets amb repercussió en el temps de treball, dret a la prevenció de riscos laborals, drets relacionats amb l'ús de mitjans digitals i els drets col·lectius de les persones que treballen a distància.

• El capítol IV es refereix de manera específica a les facultats d'organització, direcció i control empresarial en el treball a distància, incloent la protecció de dades i seguretat de la informació, el compliment per la persona treballadora de les seves obligacions i deures laborals i les instruccions necessàries per a preservar a l'empresa enfront de possibles bretxes de seguretat.

• Les DA 1a i 2a provenen de l'Acord sobre Treball a Distància; es refereixen de manera respectiva al treball a distància en la negociació col·lectiva i a la regulació del treball a distància per al personal laboral al servei de les Administracions Públiques. La llei determina, en aquest sentit, que "la Llei no seran aplicable al personal laboral al servei de les Administracions Públiques, que es regirà en aquesta matèria per la seva normativa específica”, és a dir, per l’art. 47 bis del TRLEBEP.

• La DA 3a estableix el domicili de referència a determinats efectes en el treball a distància.

• La DA 4a confereix la consideració com a contingència professional derivada d'accident de treball a les malalties patides pel personal que presta servei en centres sanitaris o soci-sanitaris a conseqüència del contagi del virus SARS-CoV2 durant l'estat d'alarma.

• La DA 5a es refereix als convenis de col·laboració entre les entitats gestores de la Seguretat Social, les comunitats autònomes i l'Institut Nacional de Gestió Sanitària per al control i seguiment de la incapacitat temporal.

• La DA 6a regula el règim fiscal aplicable a la final de la «UEFA Women’s Champions League 2020».

• La DA 7a, es manté fins al 31 d'octubre de 2020 l'aplicació d'una mena del zero per cent de l'Impost sobre el valor afegit als lliuraments interiors, importacions i adquisicions intracomunitàries de material sanitari per a combatre la COVID-19, els destinataris de la qual siguin entitats públiques, sense ànim de lucre i centres hospitalaris, que, fins al 31 de juliol de 2020, va estar regulada en l'article 8 del Reial decret llei 15/2020, de 21 d'abril, de mesures urgents complementàries per a donar suport a l'economia i l'ocupació. D'aquesta manera, s'estén el seu termini de vigència per a garantir la resposta del sistema sanitari en la segona fase de control de la pandèmia una vegada ja iniciat el període de nova normalitat. També s'actualitza, amb efectes des de l'entrada en vigor del citat RDLL 15/2020, la relació de béns als quals és aplicable aquesta mesura, que es recull en l'Annex d'aquesta llei. A aquest efecte, els subjectes passius efectuaran, en el seu cas, conforme a la normativa de l'Impost, la rectificació de l'Impost sobre el valor afegit repercutit o satisfet amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta llei.

• La DT8a te a veure amb convocatòries de personal docent.

• La DT 1a i 2a, que prové de l'Acord sobre Treball a Distància, té un doble objectiu. D'una banda, garantir que aquesta llei no pugui instrumentalitzar-se per minvar drets reconeguts a les persones treballadores que prestessin serveis a distància amb anterioritat a la seva entrada en vigor. Per un altre, cobrir els possibles buits reguladors respecte de les relacions laborals que ja es prestessin conforme a aquesta modalitat amb caràcter previ.

• La DT3a, que prové de l'Acord de Treball a Distància, preveu el règim transitori del treball a distància adoptat amb caràcter excepcional per aplicació de l’art. 5 de l’RDLL 8/2020, de 17 de març.

• La DT 4a estableix el règim aplicable als procediments per al reconeixement de l'ingrés mínim vital iniciats abans de l'entrada en vigor de la present llei en els quals no s'hagi dictat resolució expressa.

• La DF 1a, apartat un, segona i tercera recullen les modificacions legislatives derivades de l'Acord sobre Treball a Distància. Així, la DF 1a, apartat un, modifica l'apartat 1 de l’art. 7 del TRLISOS a l'efecte d'especificar la infracció referida a l'incompliment de l'obligació de formalitzar l'acord de treball a distància en els termes i amb els requisits previstos en la llei o el conveni col·lectiu aplicable. I, l'apartat dos d'aquesta disposició final primera modifica l’art. 40 TRLISOS.

• La DF 2a estableix un procediment judicial especial, mitjançant la introducció d'un nou article, el 138 bis, a la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, aplicable a les reclamacions relacionades amb dret d'accés, reversió i modificació del treball a distància.

• A través de la DF 3a s'introdueixen al TRLET, en aquelles modificacions necessàries, conforme al recollit en la present llei, en els arts. 13, 23.1 a) i 37.8 d'aquesta norma legal.

• En la DF 4a, es modifica l’art. 54 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, per a incloure entre els crèdits considerats ampliables, els destinats al sistema de protecció per cessament d'activitat.

• La DF5a incorpora una mesura sobre l'acreditació de la identitat per a obtenir certificats electrònics, mitjançant la modificació de la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica. En l'àmbit de la identificació de sol·licitants de certificats electrònics qualificats, el Reglament (UE) 910/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de juliol de 2014, relatiu a la identificació electrònica i els serveis de confiança per a les transaccions electròniques en el mercat interior i pel qual es deroga la Directiva 1999/93/CE, contempla en el seu article 24.1 d) la possibilitat que tal verificació es realitzi utilitzant altres mètodes d'identificació reconeguts a escala nacional que aportin una seguretat equivalent en termes de fiabilitat a la presència física. Com a conseqüència, resulta precisa una regulació específica en el nostre dret nacional dels exigents requisits organitzatius i de seguretat aplicables a tals mètodes. A tal fi, procedeix atribuir al Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, departament competent per a la regulació dels serveis electrònics de confiança, l'habilitació per a la determinació de tals condicions i requisits.

• Les DF 6a i 7a aborden la modificació puntual de la Llei 13/2011, de 27 de maig, de regulació del joc i de la Llei 3/2013, de 4 de juny, de creació de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència, respectivament. Les competències que en matèria de joc tenia atribuïdes el Ministeri d'Hisenda, han estat atribuïdes al Ministeri de Consum excepte l'anàlisi i definició de la política global en matèria tributària, la proposta, elaboració i interpretació del règim tributari i la gestió i liquidació de les taxes derivades de la gestió administrativa del joc.

• La DF 8a modifica la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari.

• La DF 9a inclou una modificació específica a la DF 7a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a l'efecte d'ampliar el termini d'entrada en vigor de les previsions de la disposició final setena de la referida norma, quant al registre electrònic d'apoderaments, el registre electrònic, el registre d'empleats públics habilitats, el punt d'accés general electrònic de l'Administració i l'arxiu electrònic; davant la dificultat de concloure els processos d'adaptació necessaris abans del 2 d'octubre de 2020, que és el termini fixat actualment, s'amplia fins al 2 d'abril de 2021, data a partir de la qual produiran efectes les previsions sobre tals matèries.

• La DF10a modifica l’art. 5 de l’RDLL 6/2020, de 10 de març, pel qual s'adopten determinades mesures urgents en l'àmbit econòmic i per a la protecció de la salut pública, referit a la consideració excepcional com a situació assimilada a accident de treball dels períodes d'aïllament, contagi o restricció en les sortides del municipi on tinguin el domicili o el seu centre de treball les persones treballadores a conseqüència del virus COVID-19.

• La DF 11a s'ocupa de la modificació de l’RDLL 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital A través d’aquesta llei, s'introdueix una reforma en la posada en marxa dels procediments de reconeixement de la prestació no contributiva d'ingrés mínim vital. Així, es duen a terme millores en la redacció del text que augmenten les competències de l’INSS per a dur a terme el reconeixement d'ofici de la prestació econòmica transitòria d'ingrés mínim vital, i s’habilita la base de coordinació padronal de l'INE per a la confirmació de les sol·licituds quan coincideixin les dades aportades pel sol·licitant de la prestació. En aquesta mateixa línia, el certificat d'empadronament no requerirà el consentiment de les persones empadronades en el mateix domicili que el sol·licitant, al mateix temps que es contempla una fase prèvia d'admissió vinculada exclusivament a la situació de vulnerabilitat econòmica. I esment especial mereix la supressió de ser demandant d'ocupació, que passa a configurar-se com una obligació dels beneficiaris sense perjudici de la previsió d'excepcions. Per tant, es modifiquen els arts. 7 (requisits d’accés a la prestació), 19 (acreditació dels requisits), 25 (procediment), 33 (obligació de l’ajuntament de comunicar el canvi de padró), DT 1a (prestacions econòmiques transitòries fins el 31-12-2021) i DT 2a (presentació de sol·licituds). Aquesta darrera modificació, el que fa és que, davant la complexitat en la tramitació de la prestació, i a fi de garantir l'accés a la protecció, s’amplia el període d'efecte retroactiu previst. Així, les sol·licituds que s'haguessin presentat abans de l'1 de gener de 2021 veuran, en el seu cas, reconeguda la prestació amb efectes de l'1 de juny del 2020.

• La DF 12a modifica l’RDLL 25/2020, de 3 de juliol, de mesures urgents per donar suport a la reactivació econòmica i l'ocupació, en la part que regula el programa d'ajudes a l'adquisició de vehicles per a la renovació del parc circulant, amb criteris de sostenibilitat i socials, el Programa RENOVE, amb la finalitat d'aclarir el procediment de pagament, realitzar determinades modificacions en matèria pressupostària, i habilitar a l'entitat col·laboradora que gestioni el programa a distribuir els fons als beneficiaris.

• La DF 13a estableix el títol competencial

• La DF 14a assenyala la data d’entrada en vigor, l'endemà al de la seva publicació al BOE, és a dir el 13 de juliol. Excepte l'apartat dos de la DF 1a, que modifica l'article 40 del TRLISOs, que entrarà en vigor l'1 d'octubre de 2021.