Aquesta ordre ministerial té per objecte establir un marc per a la celebració d'acords entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i els Ajuntaments interessats que tinguin per finalitat el lliurament a aquests últims dels trams de carreteres estatals que ja no reuneixin els requisits per a ser de titularitat de l'Estat per haver adquirit la condició de vies urbanes, d'acord amb les previsions dels articles 5 i 49.1 i la disposició addicional tercera de la Llei 37/2015, de 29 de setembre, de Carreteres, i l'article 127 del citat Reglament General de Carreteres (Ordre TMA/1160/2021, de 8 d’octubre, publicat al BOE número 260, de 30 d’octubre de 2021)

02/11/2021

L'acord serà proposat pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a l'Ajuntament en el terme del qual se situï el tram de carretera a lliurar.

L'ajuntament també podrà sol·licitar a aquest Ministeri l'inici dels tràmits descrits en aquesta ordre ministerial per al lliurament del tram.

L'acord es formalitzarà sobre la base d'un projecte de condicionament, millora i humanització de la via urbana que determinarà amb precisió el tram de carretera que és objecte de lliurament a l'Ajuntament, amb tots els elements auxiliars i equipaments la titularitat dels quals serà transferida. Aquest projecte definirà les obres de millora i condicionament que es realitzaran en el tram, així com les actuacions específiques necessàries per a la seva adequació a la seva futura funció com a via urbana, considerant les solucions tècnica, econòmica i ambientalment més sostenibles.

Es faculta a la Direcció General de Carreteres per a redactar la proposta de lliurament del tram.

Una vegada elaborat el projecte de condicionament, millora i humanització de la via urbana, i prèviament a la seva aprovació, es traslladarà a l'Ajuntament juntament amb la proposta de lliurament del tram. L'Ajuntament, mitjançant acord del Ple o dels òrgans competents d'acord amb la legislació de règim local, prendrà coneixement del projecte i acceptarà la proposta de lliurament, amb subjecció al règim establert en la present ordre, si bé la transferència de titularitat no serà plenament efectiva fins que les obres hagin estat rebudes de conformitat i el Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana dicti la resolució indicada en l'article 7.L'execució de les obres serà contractada pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que assumirà el seu finançament amb càrrec a les pertinents partides pressupostàries.

La recepció de les obres competirà exclusivament a l'Administració general de l'Estat conforme a la normativa vigent.

Una vegada signada l'acta de recepció de les obres, el Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana dictarà resolució per la qual es transferirà a l'Ajuntament la titularitat del tram de carretera determinat en el projecte de condicionament, millora i humanització, amb tots els seus elements auxiliars i equipaments. Des d'aquest moment i sense més tràmits, l'Ajuntament assumirà plenament la titularitat del tram i serà responsable de la seva conservació i explotació, sense perjudici del règim de responsabilitat del contractista establert en la legislació de contractes del sector públic per a les obres per ell executades.

El tram de carretera lliurat a l'Ajuntament serà exclòs de la Xarxa de Carreteres de l'Estat i dels seus inventaris i catàlegs.

Queden derogades l'Ordre de 23 juliol de 2001 per la qual es regula el lliurament als Ajuntaments de trams urbans de la Xarxa de Carreteres de l'Estat, i l'OrdreFOM/3426/2005, de 27 d'octubre, per la qual es fixen condicions especials per al lliurament als ajuntaments de trams urbans de la Xarxa de Carreteres de l'Estat.

La present ordre entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació al BOE, és a dir, el dia 31 d’octubre de 2021.