Acord GOV/173/2021, de 2 de novembre, publicat al DOGC número 8536, de 4 de novembre de 2021

04/11/2021

S’acorda delegar en els consells comarcals inclosos a l'annex I d'aquest acord les competències següents:

a) Atendre el públic en una oficina presencial, que ha d'exhibir un rètol que identifiqui de forma clara l'oficina d'informació a les persones consumidores i l'horari d'atenció. L'oficina ha d'estar oberta al públic un mínim de 10 hores a la setmana.

b) Informar les persones consumidores sobre els seus drets i la forma d'exercir-los.

c) Rebre i tramitar, d'acord amb la normativa d'aplicació, les queixes, consultes i denúncies presentades per les persones consumidores i resoldre les que li pertoquen com a servei públic de consum o, altrament, remetre-les als òrgans competents.

d) Tramitar, d'acord amb la normativa d'aplicació, les reclamacions presentades i portar a terme les mediacions que se'n derivin.

e) En el cas que la mediació no sigui possible o finalitzi sense acord i s'opti per l'arbitratge de consum, gestionar les reclamacions i portar a terme els tràmits necessaris per resoldre-les, d'acord amb les instruccions de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya.

f) Encarregar al Consell la secretaria dels òrgans arbitrals quan es constitueixin dintre del seu àmbit territorial.

g) En el cas que, per la manca de volum d'expedients, no es realitzin vistes arbitrals de manera habitual, la persona que hauria d'actuar com a secretària o secretari dels òrgans arbitrals ha de donar suport, quan així li ho requereixi l'ACC (Agència Catalana del Consum), a altres consells comarcals per tal d'estar permanentment informada.

Per tal que les actuacions delegades puguin dur-se a terme d'acord amb les finalitats previstes, l'Agència Catalana del Consum signarà un conveni amb cadascun dels consells comarcals on es concretaran el procediment, tasques i mitjans per a l'exercici de les funcions delegades, l'import que s'abonarà per al seu finançament i els indicadors per avaluar l'efectivitat de l'acció. L'Administració de la Generalitat es reserva les facultats de direcció i control que preveu l'article 139 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i l'article 8.4 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

L'organització per a l'exercici de la competència delegada correspon als consells comarcals respectius, i ha de respectar la normativa aplicable i les facultats reservades a l'Administració de la Generalitat, de conformitat amb el punt anterior.

Aquesta delegació de competències serà efectiva des de l'1 de gener de 2021 i resta condicionada a l'acceptació dels consells comarcals mitjançant la signatura del conveni corresponent.

El conveni i les seves pròrrogues s'hauran de publicar al DOGC per a la deguda difusió de la delegació de competències.