ODS número 4: Educació de qualitat i ODS número 10: Reducció de les Desigualtats

El 34,5% de menors de l'estat espanyol està en risc de pobresa o exclusió social, segons dades de 2023, una situació que condiciona de manera molt significativa les seves perspectives vitals

L'educació i les polítiques educatives són les eines més efectives per neutralitzar els efectes que provoca la desigualtat d’oportunitats que pateixen aquests infants sobre les seves perspectives vitals i, per tant, per trencar el cicle de reproducció de la pobresa






05/11/2025

Sobre la base del corpus d'evidències nacionals i internacionals l'informe formula un decàleg amb 10 mesures clau per aconseguir aquest objectiu, la majoria de les quals atorguen un paper estratègic al món local:

- Apostar de manera decidida per l'educació en la primera infància, amb una oferta d'accés universal, gratuïta i de qualitat.

- Oferir beques i ajudes per evitar l'abandonament prematur dels estudis.

- Crear serveis d'orientació i mentories per acompanyar les trajectòries educatives de l'alumnat desafavorit.

- Habilitar una oferta d'activitats extraescolars de reforç escolar per afavorir la igualtat en el ritme d'aprenentatge.

- Establir mecanismes de segona oportunitat que facilitin la reincorporació al sistema educatiu.

- Fer una gestió adequada de l'oferta de places escolars.

- Oferir beques menjador i l'aprofitament del temps de migdia.

- Assegurar l'accés universal a les activitats extraescolars.

- Dissenyar una oferta d'activitats d'estiu àmplia, de qualitat i assequible a totes les butxaques.

- Donar suport a la funció educativa de les famílies.