Reial decret-llei 3/2022, d'1 de març, publicat al BOE número 52, de 2 de març de 2022

03/03/2022

El present reial decret llei incorpora, en primer lloc, un conjunt sistemàtic de mesures concretes i amb efectes tangibles que permetin eliminar els factors que indueixen un estrès perjudicial en la prestació del servei de transport de mercaderies per carretera, com ara els riscos per a la seguretat dels conductors, un increment elevat i sostingut del preu del combustible, una pitjor posició negociadora enfront dels seus clients i la creixent competència deslleial en la prestació del transport.

La previsió d'aquestes mesures reguladores implica la necessitat de modificar diverses disposicions de caràcter general.

En primer lloc, en el Títol I, es modifiquen alguns preceptes de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'Ordenació dels Transports Terrestres (LOTT). La principal novetat és la introducció de la limitació de la participació activa dels conductors professionals en les operacions de càrrega i descàrrega de les mercaderies i dels seus suports i envasos, excepte en aquells supòsits en els quals, per raons d'eficiència de l'operació, però fonamentalment de la seguretat del conductor, a conseqüència de l'específic tipus de transport o les condicions concretes en què aquesta activitat s'exerceix, està justificat que sigui ell el que dugui a terme aquestes tasques.

La restricció plantejada se cenyeix exclusivament a aquells casos en els quals és necessària la intervenció dels poders públics en la mesura en què es generen riscos importants que han d'evitar-se, a saber, els serveis de transport en entorns que impliquen perills potencials per a la seguretat del conductor. Per això, considerant la raó de ser d'aquesta mesura, és necessària la seva configuració com una regla d'aplicació en tots els supòsits de càrrega i descàrrega que es duguin a terme en territori espanyol.

D'acord amb la gravetat del seu incompliment, s'introdueix una nova infracció en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, en la qual també s'inclou una modificació destinada al reforç dels mitjans d'Inspecció a fi de fer viable el necessari paper que han d'exercir per a garantir el compliment de la nova normativa destinada a corregir alguns dels problemes urgents de les empreses, així com una actualització del règim d'infraccions i sancions per a fer possible sancionar l'incompliment d'algunes noves obligacions del Reglament (CE) 561/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de març de 2006, relatiu a l'harmonització de determinades disposicions en matèria social en el sector dels transports per carretera que van entrar en vigor a l'agost de 2020.

D'altra banda, es modifica la Llei 15/2009, d'11 de novembre, del contracte de transport terrestre de mercaderies per a avançar en la fi d'equilibrar i dotar de major transparència a la relació contractual asimètrica entre les parts del contracte. En aquesta línia, es reforça la posició del portador per a desfer la presumpció legal que la responsabilitat de la càrrega i descàrrega correspon, amb caràcter general, al carregador i destinatari, es preveu expressament que aquesta activitat ha de remunerar-se amb caràcter independent del preu del transport i s'exigeix l'especificació d'aquesta contraprestació en la factura, quan es dugui a terme pel portador.

A més, es rebaixa a una hora el termini a partir del qual es considera paralització el temps que el transportista ha d'esperar perquè conclogui la càrrega i descàrrega del vehicle des de la seva posada a disposició per a aquest fi.

Les paralitzacions tenen un impacte molt significatiu en el funcionament de la cadena logística, per la qual cosa han de penalitzar-se encara més per a incentivar la seva reducció, la qual cosa induirà a una reducció dels temps del transport, de les hores no productives dels treballadors i, en definitiva, dels costos per a les empreses i per a la societat en general.

D'altra banda, s'estableix com a obligatòria la revisió del preu del transport a conseqüència de la variació del preu del combustible entre el moment de la contractació i el de l'efectiva realització del transport. S'amplia la possibilitat que s'apliqui aquesta mesura també en els casos d'utilització d'altres combustibles, des del moment en què es prevegin les corresponents fórmules per part de l'Administració.

En relació amb aquesta qüestió s'ajusten, així mateix, altres requisits d'aplicació, com el llindar a partir del qual és exigible la revisió, que pot ser del 5 per cent tret que les parts haguessin pactat un menor, s'exigeix l'aplicació exclusiva per al càlcul de les fórmules aprovades per l'Administració en les condicions generals de contractació i s'estableix una periodicitat trimestral màxima en la revisió del preu en els contractes de transport continuats.

Finalment, es regula l'abast de l'aplicació d'aquestes noves regles als contractes de transport continuat ja vigents a l'entrada en vigor del reial decret llei.

En tercer lloc, la Directiva (UE) 2020/1057, de 15 de juliol de 2020, per la qual es fixen normes específiques respecte a la Directiva 96/71/CE i la Directiva 2014/67/UE per al desplaçament dels conductors en el sector del transport per carretera, i per la qual es modifiquen la Directiva 2006/22/CE pel que fa als requisits de control del compliment i el Reglament (UE) 1024/2012, ha establert normes especials en relació amb el desplaçament de conductors en el transport per carretera, que tracten d'evitar situacions de competència desigual entre empreses comunitàries.

Ha previst unes excepcions al règim general de desplaçament de conductors que siguin treballadors per compte d'altri i estiguin implicats en operacions de transport bilateral, tant de mercaderies com de viatgers. No tindran la consideració de treballadors desplaçats en realitzar aquests serveis en les condicions que es concreten en la Directiva. També enumera les activitats de càrrega i/o descàrrega que poden realitzar-se en els Estats membres en el marc d'un transport internacional no bilateral, així com els casos en què pot recollir i deixar viatgers en un altre Estat sense que el conductor es consideri desplaçat a l'efecte del compliment de la legislació laboral de l'Estat membre d'acolliment.

Així mateix, determina els documents que poden exigir-se per les autoritats de l'Estat membre d'acolliment per a comprovar el compliment de la normativa aplicable.

Aquest reial decret llei incorpora a l'ordenament intern les disposicions de la Directiva (UE) 2020/1057, que afecten la Llei 45/1999, de 29 de novembre, sobre el desplaçament de treballadors en el marc d'una prestació de serveis transnacional, incloent un capítol nou sobre normes específiques aplicables als conductors de transport per carretera que afecta els supòsits en què les operacions o activitats es realitzen a Espanya i, conseqüentment, es determina la documentació exigible i les obligacions de les empreses.

Per a fer efectius els principis de lluita contra el frau prevists les Directives citades, resulta necessari actualitzar el quadre d'infraccions i sancions en l'ordre social dirigit a combatre el frau de les empreses bústia recollida en el text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions en l'Ordre Social (LLISOS), aprovada mitjançant Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, amb preceptes dirigits a combatre els abusos que sofreixen les persones desplaçades. Aquest frau té un vessant laboral que afecta l'incompliment de la Llei 45/1999, de 29 de novembre, sobre el desplaçament de treballadors en el marc d'una prestació de serveis transnacional i de les Directives 96/71, 2014/67 i 2018/957 que aquesta Llei transposa i un vessant de seguretat social, que afecta l'incompliment dels Reglaments de Coordinació de Sistemes de Seguretat Social 883/2004 i 987/2009 pel que fa a la determinació de la legislació de seguretat social aplicable a les situacions de mobilitat laboral intra europea.

També es procedeix a la modificació de la Llei 23/2015, de 21 de juliol, Ordenadora del Sistema d'Inspecció de Treball i Seguretat Social, a fi de regular la col·laboració entre les autoritats de transport terrestre i la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

D'altra banda, s'ha de tenir en compte que, amb l'entrada en vigor d'aquesta norma de transposició, les modificacions de textos legals en matèria laboral contingudes en els articles onzè a catorzè del Reial decret llei 7/2021, de 27 d'abril, de transposició de directives de la Unió Europea en les matèries de competència, prevenció del blanqueig de capitals, entitats de crèdit, telecomunicacions, mesures tributàries, prevenció i reparació de danys mediambientals, desplaçament de treballadors en la prestació de serveis transnacionals i defensa dels consumidors, seran aplicable al sector del transport per carretera, de conformitat amb el que es disposa en la disposició transitòria sisena.

D'altra banda, aquest reial decret llei ve a establir, en el seu Títol II, una sèrie de mesures urgents i de caràcter excepcional que han de prendre's per a, únicament en els supòsits que es contemplen en aquest reial decret llei, permetre una revisió excepcional dels preus dels contractes d'obres del sector públic.

La revisió excepcional dels preus dels contractes del sector públic que es recull en aquesta norma, resulta d'aplicació fins i tot en aquells supòsits en què no procedís conforme a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, bé per no haver-se pactat en el contracte, bé per no haver transcorregut el període mínim establert en la llei o no haver-se executat la part de l'obra necessària per a l'aplicació de la revisió. La seva aplicació podrà aconseguir a l'àmbit de les Comunitats Autònomes i de les Entitats Locals existents en el seu territori mitjançant una decisió individualitzada de l'òrgan competent de cada Comunitat Autònoma.

La utilització d'aquest instrument de la revisió excepcional de preus té l'avantatge del seu coneixement per part dels òrgans de contractació, la qual cosa facilita l'aplicació urgent i immediata de la mesura, al mateix temps que permet una modulació en els seus components perquè únicament influeixin en la quantitat resultant de l'aplicació de la fórmula aquells costos que es considerin procedents.

Addicionalment, s'inclou una sèrie de llindars que limiten l'aplicació d'aquesta revisió únicament als supòsits d'increments excepcionals, així com la quantia màxima de la quantitat a abonar al contractista permetent delimitar l'impacte pressupostari de la mesura.

Finalment, es regula un procediment que culminaria, si es compleixen les condicions establertes, amb el reconeixement de l'aplicació de la revisió excepcional de preus. S'afegeix també una regla sobre el pagament de la quantia resultant de l'aplicació de la revisió i diverses normes per a assegurar la protecció dels subcontractistes i per a garantir l'execució tempestiva de l'obra pública.

D'acord amb això, s'introdueixen 5 articles referits als casos en els quals serà possible una revisió excepcional de preus en els contractes d'obres i els criteris que se seguiran per al reconeixement d'aquesta revisió excepcional de preus. A continuació, es recullen els criteris per al càlcul de la revisió excepcional de preus, així com el procediment a seguir i la forma de pagament de la quantia.En les disposicions de la part final s'incorporen algunes mesures addicionals o complementàries a les assenyalades.

En les disposicions addicionals s'inclouen una sèrie de mesures que reforcen la consecució dels objectius que es persegueixen, així com algunes que necessiten d'aprovació també amb urgència.

S'estableix el mandat d'acordar un Codi de Bones Pràctiques Mercantils en la Contractació del Transport de Mercaderies, un Registre de les entitats adherides i un estàndard per a certificar les zones de càrrega i descàrrega per a impulsar a través d'aquesta intervenció la creació d'entorns eficients, segurs i amb les infraestructures que ofereixin els serveis imprescindibles als seus usuaris, especialment als conductors professionals, millorant les condicions d'acompliment de la seva professió.

En el marc de l'Estratègia de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada 2030 del Govern d'Espanya, amb la finalitat d'assegurar l'eficiència en l'organització i celebració del «GlobalMobilityCall-GMC», la disposició addicional cinquena d'aquest reial decret llei declara el programa «GlobalMobilityCall-*GMC»esdeveniment d'excepcional interès públic a l'efecte del que es disposa en l'article 27 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge, estableix la durada del programa de suport, des de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei fins al 31 de desembre de 2022; remet a l'òrgan competent el desenvolupament i concreció de les actuacions a realitzar; estableix que els beneficis fiscals del programa seran els màxims establerts en l'article 27.3 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre; i remet a la citada llei pel que concerneix a la certificació de l'adequació de les despeses realitzades als objectius i plans del programa.

També s'inclou una disposició addicional setena, relativa als acords per al subministrament de productes farmacèutics autoritzats sota qualsevol de les modalitats recollides en el Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, per als quals existeixi una necessitat mèdica no coberta en la lluita contra la COVID-19.

Les disposicions transitòries segona i tercera tenen com a objectiu establir un règim transitori que permeti garantir la continuïtat, el compliment i la integra execució dels programes d'activació per a l'ocupació i dels programes de col·laboració social, ja aprovats o en fase d'execució, dirigits a la millora de l'ocupabilitat, especialment de col·lectius vulnerables, que d'una altra manera es veurien compromesos.

La disposició transitòria quarta estableix el règim transitori aplicable a la reforma dels articles 277 i 280 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social.

En la disposició final quarta es complementen les mesures relatives al transport de mercaderies per carretera. No pot obviar-se el factor de sostenibilitat ambiental en el desenvolupament del transport de mercaderies per carretera, aspecte clau per a la seva modernització i integració en una economia competitiva. Amb la finalitat de dur a terme un salt qualitatiu per a avançar en aquesta fi, s'insta la modificació de l'Annex IX del Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles, de conformitat amb una sèrie de criteris que facin possible l'increment ordenat de les masses i dimensions dels vehicles.

A través de la disposició final cinquena d'aquest reial decret llei es modifica l’article 76 n) del text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre per suprimir del tipus infractor greu l'acció consistent a llançar a la via o en els seus voltants objectes que puguin produir incendis o accidents, de manera que quedi únicament tipificada com a infracció molt greu en l'article 77 x) del text refós. Es manté en l'article 76 n) aquella infracció greu la conducta consistent a llançar a la via o en els seus voltants objectes que puguin obstaculitzar la lliure circulació, que no té correlat en l'article 77 x).

D'altra banda, s'introdueix a través de la disposició final sisena una modificació necessària en el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, en relació amb la protecció de nivell assistencial per desocupació de les persones treballadores fixes discontínues, amb la finalitat de garantir l'accés d'aquest col·lectiu als subsidis per desocupació en les mateixes condicions i amb els mateixos drets que s'apliquen a la resta de persones treballadores per compte d'altri del Règim General de la Seguretat Social protegides per la contingència de desocupació.

Finalment s'inclou una nova disposició final en la qual s'afegeix un nou paràgraf c) a la disposició addicional primera del Reial decret llei 8/2004, de 5 de novembre, sobre indemnitzacions als participants en operacions internacionals de pau i seguretat, atès que en l'actualitat hi ha ciutadans espanyols que formen part de diferents missions internacionals en territoris on potencialment es registren situacions de greu risc que no estan coberts per l'actual redacció del Reial decret llei 8/2004, de 5 de novembre, es procedeix a incloure'ls en la cobertura d'aquesta norma.

Aquest Real decret—llei entra en vigor el mateix dia de la seva publicació al BOE, és a dir, el dia 2 de març de 2022.