Ordre TMA/1012/2022, de 20 d'octubre, publicada al BOE número 256, de 25 d'octubre de 2022

25/10/2022

Per Ordre TMA/892/2021, de 17 d'agost, publicada en el BOE núm. 201, de 23 d'agost, es van aprovar les bases reguladores per al Programa d'ajudes a municipis per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i la primera convocatòria corresponent a l'exercici 2021 per a participar en el procés, en règim de concurrència competitiva.

Aquesta ordre va ser ja modificada per l'Ordre TMA/354/2022, de 25 d'abril, amb la finalitat de fixar un criteri precís sobre la interpretació dels conceptes d'inici dels processos de licitació i sobre les bases de càlcul dels percentatges a aconseguir per a complir les fites, així com de flexibilitzar el termini inicialment establert per a certificar l'inici dels processos de licitació de les actuacions objecte de subvenció.

A través d'aquest programa s'instrumenta part de la inversió 1 de la component 1 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat per la Comissió Europea el 16 de juny de 2021 i aprovat pel Govern d'Espanya el 13 de juliol de 2021.

El Programa compta amb una provisió de 1.500 milions d'euros. La quantia total màxima de les ajudes a concedir en el marc de la primera convocatòria és de 1.000 milions d'euros i 500 milions d'euros en la segona convocatòria. No obstant això, d'acord amb l'article 58.2 del Reglament de la Llei General de Subvencions, es preveu la utilització d'una quantia addicional màxima de 50.000.000 euros sense que la seva concessió impliqui la necessitat d'una nova convocatòria, sinó que s'acumularà a l'import global assignat als beneficiaris finals.

El règim de penalitzacions establert en la primera convocatòria perseguia traslladar als beneficiaris la responsabilitat en el compliment dels objectius que han d'acreditar-se a nivell nacional, amb especial èmfasi en el compliment de l'objectiu 4. No obstant això, el sistema pot resultar desincentivador i conduir a una situació en la qual, a causa de possibles penalitzacions, pugui posar-se en risc l'equilibri econòmic de les actuacions, la qual cosa posaria en risc el compliment dels objectius CID números 6, 7 i 9. Amb la modificació proposada ara dels articles 36 i 39 de la primera convocatòria s'aconsegueix traslladar a cada beneficiari la responsabilitat en el compliment de les fites de manera similar al que s'estableix anteriorment, en tant continuen existint penalitzacions per retards i el risc de devolució de la totalitat de l'ajuda si hi ha incompliment de la fita CID. No obstant això, s'introdueixen incentius addicionals al fet que els beneficiaris, malgrat les dificultats inicials que hagin pogut tenir en la licitació dels projectes, culminin les actuacions, la qual cosa afavoreix el compliment de les fites 6, 7 i 9.