ODS número 3: Salut i Benestar i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions Sòlides

Després de l'episodi pandèmic i de les necessitats urgents que s'han hagut d'atendre (sanitàries, socials, laborals, etc.) s'ha fet molt evident que els governs locals i els serveis públics municipals constitueixen una peça clau en la gestió de crisis i de situacions imprevistes. Cal, però, aprendre dels errors comesos amb l’objectiu de la millora contínua de la capacitat de reacció






28/11/2022

Durant el primer any de crisi de la COVID-19 el món local va haver d'afrontar reptes de tot tipus: en pocs dies es van haver de digitalitzar molts serveis per garantir-ne la continuïtat, es van redistribuir recursos humans d'uns departaments a altres, es van adaptar les organitzacions al treball a distància, es van haver d’organitzar d’un dia per l’altre xarxes per atendre necessitats bàsiques de col·lectius vulnerables, es van fer actuacions urbanístiques no planificades per assegurar el distanciament social, es van distribuir dispositius informàtics per garantir la igualtat d'oportunitats educatives entre els infants del municipi, etc. L’efectiva resposta que van donar, en unes condicions molt complicades, les administracions més properes a la població ha demostrat la seva capacitat d'adaptació i el seu important paper en el manteniment de la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes.

La seva facilitat per organitzar mecanismes de cooperació interna i externa, la seva flexibilitat i la seva capacitat de mobilització immediata de recursos es revelen com a actius essencials per al desenvolupament d’aquest paper. Això no treu que s’hagin d’aprofitar les lliçons apreses, modificant els sistemes de governança per corregir les mancances detectades i millorar l'efectivitat en la gestió de situacions imprevistes.