ODS número 11: Ciutats i comunitats sostenibles
Amb l'objectiu de garantir el distanciament social durant el procés de desconfinament per la pandèmia de COVID-19, la majoria de ciutats del món han adoptat mesures per ampliar l'espai per als mitjans actius de desplaçament (en algunes ciutats, de caràcter provisional, en d'altres, però, accelerant plans de transformació prèviament iniciats)






07/09/2021

Aquest escenari també ha servit per demostrar que, en la línia del què proposa el moviment "Slow-streets", un altre sistema de mobilitat urbà és possible, Per tant, tenint en compte que la majoria de desplaçaments intraurbans són per a trajectes curts, el gran repte és mantenir aquesta inèrcia iniciada amb el procés de postconfinament convertint els plans de mobilitat provisionals en definitius. Per aconseguir-ho, el document exposa com a decàleg de recomanacions:

- Prendre decisions sobre la base de dades i evidències reals (i l'experiència recent amb les mesures d'urgència permet obtenir informació actualitzada i real sobre l'impacte que podria tenir la transformació del model de mobilitat de la ciutat).

- Considerar totes les opcions des d'un enfocament "imaginatiu": partint de la premissa que és necessari un repartiment més equitatiu de l'espai públic, això no té perquè requerir inversions quantioses. Les experiències acumulades durant la pandèmia han demostrat que es poden adoptar mesures d'urbanisme tàctic molt efectives, molt assequibles i molt ràpides de desplegar.

- Apostar sempre que es pugui per solucions flexibles i multimodals.

- Aprofitar les possibilitats dels partenariats públics-privats: aquest no és un repte que puguin afrontar els ajuntaments en solitari sinó que necessiten la corresponsabilització de tots els sectors del municipi: operadors de transport, promotors immobiliaris, plataformes de serveis de transport, associacions de veïns, etc.

- Instal·lar sistemes dinàmics de gestió de la mobilitat: amb senyalítica digital, un software integrat, equipaments mòbils que permetin canvis d'usos de les vies urbanes en funció de les circumstàncies i sistemes intel·ligents d'enllumenat.