ODS número 3: Salut i Benestar i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles
L'estratègia per aconseguir ciutats i barris realment sostenibles no és fer anar els cotxes més a poc a poc o imposar els vehicles elèctrics, sinó reduir-los tots al mínim. L’objectiu que cal perseguir, doncs, és el de revertir el 'cotxecentrisme' que ha dominat el disseny urbanístic des de principis del segle XX, transformant-lo en un 'vianantcentrisme', gràcies al qual les ciutats recuperin la vida als carrers i els mitjans actius de desplaçament esdevinguin els sistemes de mobilitat predominants






16/12/2021

Això requereix un pla de transformació gradual però ambiciós, que inclogui convertir moltes de les actuals vies urbanes (inclús vies ràpides i viaductes) en grans carrils bici, patonalitzar els barris el màxim que sigui possible, convertir molts carrers en un "cul de sac" i eliminar bona part dels aparcaments urbans de superfície.

Potser és un canvi que pot fer témer un gran rebuig per part de l’opinió pública a causa de l’augment descontrolat de les congestions... Però allà on s'ha provat ha demostrat que la disconformitat dels veïns evoluciona ràpidament en satisfacció ja que, lluny de provocar un gran caos, afavoreix una notable millora de la qualitat de vida dels ciutadans sense incrementar de manera significativa els embussos; de fet, de la mateixa manera que la construcció de més carrils per a la circulació acaba ocasionant un augment de l'ús del cotxe, la seva reducció es tradueix en una "evaporació" de bona part dels desplaçaments en vehicle privat.