ODS número 4: Educació de qualitat i ODS número 10: Reducció de les desigualtats
A l’adolescència arrenquen les transicions vitals que permetran a la persona adquirir les habilitats, les actituds i la posició necessàries per construir el seu itinerari personal i trobar un lloc en la societat. Per això és important garantir a tots els i les adolescents l’accés, en igualtat de condicions, a oportunitats educatives de qualitat, significatives i integrals, tant a dins com a fora de l’escola






21/02/2022

En aquesta línia el document ofereix un conjunt de propostes, adreçades al món local, encaminades a promoure la participació i la igualtat d'oportunitats a les activitats de lleure educatiu, agrupades en 5 línies d'actuació:

1- Impulsar l’acció municipal transversal en l’àmbit de les activitats extraescolars per a adolescents: incloent les extraescolars en els plans estratègics municipals, creant una estructura estable de treball compartit i de codisseny d’activitats i projectes, mapejant l’oferta i la participació dels/les adolescents en les activitats fora escola, etc.

2- Crear una xarxa col·laborativa amb els estaments i les persones del municipi implicades en l’àmbit de les extraescolars: elaborant un catàleg conjunt d’activitats fora escola per a adolescents, oferint suport econòmic i tècnic a les AFA i AMPA i a altres entitats proveïdores, generant espais de debat i formació per als agents amb implicació en les extraescolars, etc.

3- Millorar l’accessibilitat del col·lectiu adolescent a les activitats extraescolars i espais fora escola: preparant campanyes de comunicació específica per adolescents, informant i acompanyant des de l’empatia per eliminar les objeccions o barreres mentals dels/les adolescent a participar en les activitats, o adoptant mesures d'accessibilitat econòmica.

4- Generar espais estables de codisseny i autogestió adolescent de les activitats més enllà de l’escola: incentivant la interlocució dels/les participants, connectant les organitzacions juvenils existents (entitats juvenils, espai jove municipal, Consell de joves, etc.) amb la planificació de l'oferta municipal d’activitats fora escola, o oferint als/les adolescents la possibilitat de fer un tast sense compromís de les activitats extraescolars abans de la inscripció.

5- Implementar mecanismes de qualitat i avaluació de les activitats extraescolars: elaborant i consensuant uns estàndards de qualitat de les activitats extraescolars, preparant un sistema de recollida de dades sobre la participació d’adolescents en les activitats extraescolars, i avaluant la vivència subjectiva de l’adolescent en les activitats.

En el context actual, marcat per la pandèmia de la COVID-19, les situacions de vulnerabilitat social i educativa s’han agreujat. De fet, els experts diuen que això ja s’està traduint en un increment de l’absentisme i de l’abandonament escolar en l’etapa adolescent i juvenil. Les activitats que van més enllà dels espais i temps escolars són una part de la solució ja que permeten millorar de manera lúdica les trajectòries educatives, afavoreixen el manteniment del vincle amb el món educatiu i possibiliten el desenvolupament de les competències clau del segle XXI.

És moment, doncs, de fer cas als estudis que ja fa temps que apuntaven  que les activitats fora escola són molt més que una manera de conciliar la vida familiar i laboral. I que són molt més que una distracció i una estona d’esbarjo per a qui hi participa. A banda d’aquestes funcions, les activitats extraescolars afavoreixen que els infants i adolescents enriqueixin les competències socials i emocionals, la capacitat d’assolir aprenentatges, la preparació per al mercat laboral, el capital social i cultural, la salut física i mental, el sentiment de pertinença a una comunitat i previndran les conductes de risc.

És ara, més que mai, el moment idoni perquè els ajuntaments prenguem la iniciativa, desplegant mesures de coordinació, d’accessibilitat, d’equitat i de participació d’adolescents a aquest tipus d’activitats.