ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 12: Consum i Producció responsables
Les mesures de confinament i de distanciament social per lluitar contra la pandèmia han accelerat l'expansió del comerç electrònic. Això, combinat amb els reptes de reducció de les emissions de gasos, ha situat la preocupació sobre l’impacte del sistema de distribució 'd'última milla” a les primeres pàgines de les agendes polítiques municipals






28/02/2022

L'evolució tecnològica (electrificació de vehicles, aplicacions d'optimització de la distribució, vehicles autònoms, drons, etc.) i l'evolució de les empreses de distribució (amb l’optimització dels desplaçaments, la diversificació dels vehicles utilitzats o la instal·lació de microcentres de repartiment) contribuiran sens dubte a la descarbonització d'aquest sector. Però és imprescindible que els governs locals complementin aquest procés de transformació facilitant-lo i impulsant-lo amb mesures d’adequació dels sistemes reguladors, d’incentivació de la distribució amb vehicles nets o d’inversions en infraestructures a les que no arribi el propi mercat.

Com a exemples d'intervencions del món local en aquesta direcció destaquen les iniciatives de la ciutat de Santa Mònica (Estats Units) amb la creació de zones amb distribució exclusiva amb vehicles de baixes emissions, d'Amsterdam amb la instal·lació de punts de recàrrega per tota la ciutat per a vehicles de sectors logístics i de manteniment, de Bangalore (Índia) habilitant aparcaments a prop de les estacions de metro per a vehicles de transport de persones sense emissions, de la ciutat de Bremen (Alemanya) que ha posat en marxa un servei de préstec de bicicletes amb caixa (per portar càrrega) de manera gratuïta per a períodes d'1 a 3 dies o d’Oxforshire (Regne Unit) que està iniciant una prova pilot de distribució de paquets amb drons dins del parc empresarial "Milton Park".