ODS número 9: Indústria, Innovació i Infraestructures i ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles
Hi ha molt pocs municipis petits que comptin amb plans urbans de mobilitat sostenible, un fet que posa de manifest els obstacles amb què es troben aquest tipus de nuclis a l'hora d'abordar aquest repte, fonamentalment: pel fet de disposar de menys marge de maniobra per dedicar recursos econòmics i humans a projectes no obligatoris i de tenir molta més dependència del cotxe que les grans ciutats. A l'altre extrem, compten amb alguns avantatges que els ho poden facilitar ja que disposen de molt més espai per dedicar a mitjans de desplaçament actius i les distàncies són molt més assequibles






17/10/2022

Tenint en compte aquestes dificultats i oportunitats la guia exposa un conjunt de recomanacions per facilitar el disseny de Plans urbans de mobilitat sostenible a municipis petits i mitjans, entre les que destaquen: planificar la mobilitat sostenible tenint en compte el marc de l'àrea urbana funcional, promoure la cooperació amb municipis veïns i amb administracions de rang superior, implicar tots els actors de la comunitat en el disseny i la implementació del Pla, designar un grup de treball multidisplinar impulsor o adoptar una visió integrada de tots els mitjans de transport.

El document il·lustra les potencialitats del marc conceptual exposat amb pràctiques innovadores de petits municipis d'arreu d'Europa, entre les que s'inclouen iniciatives de fàcil exportabilitat com: el pla de carrers escolars (tancats al trànsit durant 30 minuts a les franges d'entrada i sortida dels centres educatius) a Bolzano (Itàlia), la creació d'illes de vianants a la ciutat de Pontevedra, la pacificació de la ciutat de Cēsis (Letònia) amb estratègies d'urbanisme tàctic, l'habilitació de serveis de transport públic a demanda a Zalaegerszeg (Hongria) per connectar barris de l'extraradi, la creació d'un sistema de car-sharing a Flensburg (Alemanya) mitjançant un parternariat públic-privat, la posada en marxa d'un servei de cotxes compartits per millorar la connexió dels municipis rurals a França, o la utilització de bicicletes de càrrega per a la distribució urbana i per a la prestació de diversos serveis públics a Maribor (Eslovènia).